Командир Симо Новаковић |
Много је контроверзи изречено везано за иконографију и симболику србског четничког покрета. Комунистичка историографија, публицистика и популарна литература представљала је четничку идеју, као маловарошки национализам, а њену симболику као мрачњачку и морбидну. Да ствар буде црња него што је, након престанка комунистичког монопола над штампом у Србији, млађи поклоници четништва уопште, прихватили су комунистичку сатанизовану слику о четницима као своју идентификацију. Не чуди стога, што се србски националисти неретко на скуповима понашају као архетипови негативаца из поратне партизанске иконографије. Незаобилазно печење и гибаница заливани обилатом ракијом, наравно све конзумирано прстима, или из флаше, за ове несвесне појединце знак је националног и идејног идентитета.
Вратимо се за тренутак на иконографију. Мртвачка глава са укрштеним костима на црном платну, што је био и јесте, симбол четничке идеје, са девизом „ С вером у Бога слобода или смрт“, изворно представља спремност поклоника четничке идеје на мучеништво и жртву за србство и србску идеју. Лобања, дакле не представља претњу смрћу несрбима, као што се обично представљало, и као што се уврежило у мишљењу неупућених, већ представља завет Синђелића и Танаска Рајића.
Четници за Видовдан 1944. године |
Војвода Драгомир Дејан Јекић |
Колико су овакве слике далеко од сцена из филма „ Ужичка репубика“ или од сцена које се често на Равногорском збору сваког маја под шаторима могу видети?
Бити четник, значило је бити свакодневно спреман на одрицање и жртву. Четници су у Старој србији почетком 20 . века носили по једну воштаницу, да би заварали глад воском, и имали посмртну свећу у случају смрти. Аристократизам покрета истаћићу чињеницом да је Гаврило Принцип 1912, одбијен као кандидат за четника јер је војвода Танкосић сматрао да није довољно храбар да би то био!
Јести гибаницу, дакле и носити браду и кокарду, није довољно да би се неко назвао четником. Иконографија покрета јасно говори о томе.
Четиштво је идеал, а бити четник циљ. Исправност и поштење, љубав према отаџбини и спремност на жртву за било кога, (јер тиме ће се показати на појединцу морална величина целог народа), неопходни су предуслови, да би неко себе називао четником.
Четнички Проглас |