Први писац у србској књижевности XVIII века који је издао своју књигу био је Христофор Жефаровић. Изгледа да је био родом из јужне Македоније, из грчке или цинцарске породице, потписивао се разно: Жефаровић, 3ефаровиh, Зефаров и Зефар.
Жефаровићева Стематографïа за дуго време била је главни извор србске, па и бугарске хералдике. Арсеније IV по њој изрезао је свој грб, који је остао грб Карловачке митрополије; заставе у првом устанку и грб обновљене Србије узети су из Жефаровићеве књиге; тако исто и грб данашње Бугарске. Стематографïа, као споменик старе и славне прошлости, имала је утицаја не развијање националног и србског државног осећања код Срба, и за време првог устанка, у почетку XIX века, била је забрањена у Аустрији. Књига је још значајна што се у њој налазе први штампани обрасци уметничког србског стихотворства, иако врло слаби и несавршени.
Свети цар Урош |
Превео је и дело Павла Ритера Витезовића Croatia rediviva која садржи хрестоматију свих србских краљева, царева, и владара од римског доба до турске окупације. Одлазак на хаџилук у Јерусалим инспирисаће га да заједно са Томом Месмером 1748. године напише и изда књигу Описаније Јерусалима са богатим илустрацијама.
Још нека позната дела су му: Свети деспоти Бранковићи (за Манастир Крушедол), Свети Никола (За Манастир Гргетег), Свети цар Урош (за Манастир Јазак), Свети кнез Лазар (за Манастир Врдник), Богојављење (за Велику Ремету). Иако је мало познато, његова дела су и Небески Јерусалим (1748), Богородица Елеуса (1749) и Распеће Христово (1751). Последње његово дело је Свети Стефан Штиљановић (1753) и тада одлази преко Угарске у Русију.
У Токају на Тиси, вероватно звог старости, саставља тестамент у ком све оставља свом синовцу Данилу Жефаровићу.
Литература: Јован Скерлић, Историја нове србске књижевности, Београд, 2009. године.