субота, 24. новембар 2012.

Просвјета у Црној Гори

Књига из које су најмлађи Црногорци стицали прва знања била је Србски буквар. У вријеме светог Петра Цетињског учило се из Србског буквара штампаног у Млецима 1812. године. На Цетињу је, 1836. године, Његош објавио СРБСКИ БУКВАР и 1838. СРБСКУ ГРАМАТИКУ. У Србском буквару, поред основних лекција из читања и писања, давани су и текстови о славној србској прошлости.

Србски буквар
Од 1854. године, дакле у вријеме књаза Данила, у цетињској основној школи предавани су: србска граматика (II и III разред), црногорска историја (II разред) и србска историја (III разред). (Школе у Црној Гори, Панчево 1876; дјело Милана Костића, бившег ректора цетињске богословије)

1889. године, ђаци IV разреда основне школе, имали су за обавезне предмете: закон Божји, србски језик, словенско читање, рачун, геометрију, земљопис, србску историју, познавање природе, краснопис, пјевање црквено и народно, гимнастику и војничко вјежбање. (Просвјета, Цетиње, април-мај 1889.)

Разрадом наставног плана прописано је: у оквиру географије обрађују се Црна Гора и остале србске земље; у оквиру вјеронауке посебно мјесто се даје светом Сави; у оквиру цртања, планом је предвиђено цртање свију србских земаља; а на пјевању су се пјевале пјесме: Ја сам Србин, србски син; Тропар светом Сави; Устај, Устај Србине; Радо иде Србин у војнике; Онамо, 'намо; Србско коло... (Просвјета, Цетиње, јул-август 1890.)

Према Закону о устројству гимназија у Књажевини Црној Гори, од 30. августа 1890, био је обавезан сљедећи наставни план за гимназијалце: наука вјере, србски језик и књижевност, латински језик, грчки језик, руски језик, старословенски језик и књижевност, географија и историја (општа и србска), математика, природопис, физика, философска пропедељтика, цртање, краснопис, гимнастика и војничко вјежбање, пјевање и музика. (Просвјета, Цетиње, септембар-октобар 1890.)

У Богословско-учитељској школи, предмети: србска историја (II разред) и србска историја и земљопис (III разред), били су обавезни. У оквиру земљописа се обрађују србске државе независне, подчињене и окупиране области србске земље, те главни градови, вароши, варошице и познатија села у Србству. (Просвјета, Цетиње, новембар-децембар 1890.)

Србска граматика
У Цетињској гимназији на часовима србског језика се уче теме: Србска мајка, Свети Сава, Зидање Раванице, Косовка Дјевојка, Милош Обилић (I, II и III разред). У IV разреду се читају Одабранија дјела из србске књижевности, а у оквиру географије изучавана је Специјална географија србских земаља уз кратку србску историју. Општи преглед србске земље. (Просвјета, Цетиње, новембар-децембар 1890.)

У чланку Историја у основној школи (Просвјета, Цетиње, јануар-фебруар 1891.) каже се:

Међу важније предмете у основној школи спада историја...Она је извор из кога ће омладина поцрпсти љубав к Србству и свему што је србско...Србска је историја пуна примјера за васпитање србске омладине. Дубљим размишљањем видјећемо шта нам пружа историја за поуку. Ако хоћемо да нам млађи нараштај буде родољубив и јуначан, упутимо га да проучи србску историју...Свијетло дјело србских јунака и родољуба утицаће снажно на млађарију и подгријеваће у њој љубав к Србству кад види како су србски јунаци и родољуби знали да жртвују себе...

Професор Јован Љепава, у својој Теорији књижевности (1896) која је била намијењена ученицима Дјевојачког института на Цетињу, Гимназије и Богословско-учитељске школе, каже:

...Ето зашто се Горски вијенац с разлогом назива вијенац србске књижевности. У њему се огледа и црта живот једног дијела србског народа онакав, какав је у самој ствари, са свијем његовим врлинама и манама...Доћи ће вријеме да ће се Горски вијенац изучавати у србским школама као што се данас изучава Илијада и Одисеја.


Лазар Перовић, у својој Историји Црне Горе за III разред основне школе (1906) наводи:
За вријеме владавине славнијех Немањића, као и прије њих, садашња се Црна Гора називала Зета. Када силни цар Душан раздијели своју православну државу на поједине области, Зетом управљаше србски племић Балша I.

О Његошу Перовић пише:

Живо је пратио све србске ствари и бринуо се о срећи свега србског народа...Имао је уроћени пјеснички дар, који му се тако развио да је постао највећи србски пјесник. Спјевао је више дјела, али му је најчувенији Горски вијенац у којему вјерно и живо слика живот и душу Црногораца. По својој љепоти Горски вијенац заиста је прави вијенац свијема србскијем пјесмама...

О књазу Данилу, Перовић вели:

И срцем и душом старао се за срећу и напредак цијелога Србства, а највећа му мисао бијаше уједињење његово.

О књазу Николи, аутор каже:

И поред свега толико мучног труда, за унапређење своје земље, налази времена да ради на књижевности, те се данас броји мећу прве србске пјеснике и књижевнике. Он је веома омиљен у цијелом нашем србском народу.

Закон о народнијем школама у Књажевини Црној Гори објављен је 2. фебруара 1907. године. Друго издање, Закон о народнијем школама, доживио је 1911. године, у вријеме када је Црна Гора већ била Краљевина. У члану1. каже се да је задатак народним школама ширење србске писмености у народу. А у члану 26. стоји да се у основној школи уче се ови предмети: наука хришћанска, србска историја, србски језик, црквено-словенско читање, цртање и лијепо писање, пјевање (свјетовно и црквено), гимнастика и дјечије игре, земљопис, познавање природе, пољска и домаћа привреда, основи хигијене, рачуница и геометријски облици, ручни рад са домаћим газдинством (по могућству). Народна школа у Црној Гори се зове и Српска народна школа (члан 13.).

Живко Драговић, у својој Краткој историји за школу (1910) пише:

Једна од области које Срби заузеше, кад се, у првој половини седмога вијека, доселише на Балканско полуострво, била је и Зета...Послије досељења Срба на Балканско полуострво, Зета је чиннла најприје засебно жупанство, а доцније краљевину, и борила се увијек за интересе читавога србскога народа и његово државно јединство. За вријеме државе Немањића, она је улазила у састав те државе све до цара Душана. Сам Немања истицао је Зету измећу осталијех србскијех области и давао јој особити значај, називајући је с неком особитом љубављу и поштовањем својом "милом дједовином".

Говорећи о епохи Црнојевића, Драговић каже да је у то вријеме Црна Гора - вјечита чуварка србске слободе и србске државне мисли. О великој замисли Ивановој (Иван Црнојевић) јасно свједочи грб Душанове Царевине, двоглави бијели орао што га је он на својим грађевинама истакао...

У Земљопису Краљевине Црне Горе, за III разред основне школе (1911), аутори Ђуро Поповић и Јован Рогановић веле:

У Црној Гори живе све сами прави чисти Срби, који говоре србским језиком, а има их око 300 хиљада становника...Осим Црне Горе има још србских земаља, у којима живе наша браћа Срби. Неки су као ми слободни, а неки нијесу, него су под туђином.

Сваки Србин у Црној Гори дужан је љубити цијелу домовину, све србске земље - у којима живе наша ослобођена и неослобођена браћа Срби...

Питомци војне школе су као уџбеник књижевности користили Читанку из лијепе србске књижевности (1912) коју је написао Душан Вуксан.

У Читанки за други разред основне школе (1914), учила се и пјесма О светом Сави:

"Србска дјеца, србске школе,
Србски народ слави славу,
У пјесмама диже, носи,
Немањића светог Саву...
Свети Саво, србски свече!
Заслуге су твоје силне;
Од радости Срби поје
Данас пјесме преумилне..."

A веома је лијепа и родољубива Молитва на почетку рада, која се налази у истој читанки

"Боже помози и благослови,
Да сретан буде почетак ови!
Да ме упути србскога ђака,
Да школа, књига буде ми лака!
Даруј ми здравља, снаге и воље,
Да слушам, учим, што могу боље!
Љубав усади у срце моје,
Да љубим браћу, другове своје!
И сваког ко је у српском колу,
Највише српску цркву и школу."


Наставни планови, уџбеници и школска документа

Свједочанство Књажевске црногорске државне гимназије из 1902. [у боји] Матерњи језик у Црној Гори је србски,
 

Свједочанство црквене школе из 1905. [у боји] Предмети: Србски језик и књижевност, Србска историја и земљопис,
 

Увјерење народне школе из 1908. Нaродност и вјера: Србин, вјере православне,
 

Свједочанство црквене школе из 1909. Нaродност и вјера: Србин, вјере православне,
 

Страница из дневника црквене школе, 1908-09. Нaродност и вјера: Србин, вјере православне,
 

Увјерење народне школе из 1911. Нaродност и вјера: Србин, вјере муслиманске,


Извор: Његош.орг