Тачно пре двадесет година објавио је наш уважени слављеник, др Фердо Шишић један интересантан чланак о србском грбу
Грб краља Вукашина |
Дакле, по мишљењу писца, Кнежевина Србија из XIX века, узела је свој грб по узору Срба што живе на територији Краљевине Угарске и Хрватске, наиме Карловачке митрополије, а не обратно.
Овде је писац оставио празнину која је објашњављала разлог тог објашњења. То је било на суђењу неким Србима који су били оптужени да се служе знамењима Србије.
Чланак др-а Ф. Шишића јасно је приказао питање о традицији и употреби србског грба од Орбинова времена. Ипак остало је нерешено питање, откуд је Орбини узео или измислио овај грб, нема ли крст са четири оцила неку старију традицију, која би га везивала за средњевековну Србију? У последње време ово је питање додирнуо г. проф. Пера Поповић, архитекта и зналац середњевековне србске уметности.У једном чланку године 1924. анализирао је хипотезу архим. Нићифора Дучића о вези између дотичног грба и хиландарског печата Св. Саве - решио је ово питање негативно. У другом чланку године 1926. обратио је г. Пера Поповић пажњу на тобожњи србски грб, који је некад Дим. Аврамовић видео на једној од Галатских капија у Цариграду. Служећи се чланком познатог византолога г. Ж. Еберсолта, госп. Пера Поповић тумачи да је загонетни грб на Галатској капији - грб Ђеновљана - који су почетком XIV века зидали нова утврђења у Галати, а да монограм од четири В ударен преко грба Ђеновског показује сизеренство Палеолога и значи:
Βασιλεύς Βασιλέων Βασιλεύων Βασιλεύουσι
Према овоме постанак србског грба нема везе с овим плочама у Цариграду, које се сада налазе у музеју. Ипак откуд ова чудна сличност између србског грба и грба на цариградској капији из почетка XIV века? Мислимо да није случајна, него да порекло ове сличности треба тражити у србско-византијским односима XIV века, толико значајним за разумевање србске историје.
Прије свега морамо нагласити да је г. Ж. Еберсолт сасвим погрешно растумачио грб са монограмом (боље би било рећи, са тетраграмом) на цариградској плочи. Ово није ђеновски грб са удареним преко њега словима у знак сизеренства (случај непознат у хералдици) него грб или знак царске породице Палеолога, и тим самим позне Византије. У млетачком Museo Civico налази се интересантна карта Средоземног мора, сликана од Франческа де Чезанис године 1421. Ту су над појединим државама насликане и њихове заставе у бојама. Између Солуна и Цариграда вије се застава Византијског царства - златан крст на црвеном пољу са четири златна слова В између кракова крста. Сличност је између ове заставе и србског грба фрапантна. Ова слика је најбољи доказ да се Византијско царство служило крсташ барјаком с овим грбом. Можемо приметити да је Ф. де Чезанис вероватно пресликао своју карту са једне старије заставе Јерменске краљевине и заставе кипарских краљева Лузињана на киликијској обали, ово практично стање пре године 1375. И заиста имамо доста других доказа да је Византијском царству у XIV веку био познат крст са четири В, као знак (embleme) царске куће Палеолога. Обично се говори о томе да Византија није познавала грбове, као једини знак царске куће, који се може сматрати донекле и за државни грб, јавља се у последњим вековима орао (раније једноглави, од краја XIII - двоглави), који видимо и на византијским царским оделима, и на сликама србских владара, и на бугарским новцима од краја XIII, и на новцу деспота Оливера. Познато је да и Руска држава примила је двоглавог орла у свој грб године 1472. после брака Јована трећег са нећакињом последњег цара Палеолога, да тиме истакне своју везу са Византијом и свој значај као - једине православне царевине.
Застава Византијског царства на карти Средоземног мора из 1421. године |
Осим тога оцило било је згодан амблем за ратну заставу, кад се од XIV века све више шири употреба ватреног оружја. И сами заповедници византијских бродова, који су у својој флоти чували успомену на страшну грчку ватру, могли су почети да тумаче своју заставу као крст са четири оцила. Поједине гране Палеолога, које су се у XIV и XV веку селиле на Запад (маркиза од Монферата у Италију и др.) исто су примале ово тумчење свог породичног грба, јер ово више одговара правилима западне хералдике.
Однос србског грба према грбу Палеолога
Утврдили смо да је од године 1261. крст са четири слова В познат као амблем царске куће Палеолога најпре на новцима у разним облицима, затим на градским капијама и на ратним заставама као грб. Видели смо да се овај амблем већ од XV века тумачи као крст са четири оцила. Диканж у своме великом делу године 1680. наводи и грб Палеолога са оба тумачења, и грб Србије и Вукашина, по Орбину, и протумачио га због велике сличности са византијским, на исти начин. Треба напоменути да Орбини није нигде тумачио своје грбове. Диканж је из Орбинова дела узео слике грбова Душанова, Вукашинова, Србије и др. и први их је истумачио у вези са познатом му византијском грађом. Врло је вероватно да је Ритер Витезовић своје тумачење србског грба као крста са четири оцила (chalybes) узео из Диканжова дела.
Сада намеће се нама важно питање: одакле је Орбини узео свој грб Србије? Је ли га просто измислио или се наслањао на неку средњовековну србску традицију? Тешко је одговорити на ово питање. Могао је Орбини за време својих путовања по Италији да види негде византијски грб и да га пренесе у своју књигу као србски, без многих озбиљних разлога. Али доста је вероватна и друга претпоставка. Можемо скренути пажњу на један важан споменик - на дечански полијелеј, на којем су изливени крстови са четири оцила, као и имена Стефана краља, благочастиве госпође Евгеније, благовјерног Стефана кнеза Влка. Нажалост, овај полијелеј није ни испитан ни проучен; ипак немамо разлога да сумњамо у његову аутентичност; сличне полилеје XIV века налазе се по другим црквама Јужне Србије. Онда имамо врло важан податак: у Дечанима XIV века био је познат Палеологов крст на поклону србских владара, као што је на другим местима у Србији XIV века био познат византијски двоглави орао. Није ли ова појава у вези с тиме што је краљ Стефан Урош III за време зидања Дечана био ожењен Маријом Палеологињом? Тешко је решити ово питање на основу једног мало проученог податка. Није нам јасно, да ли је Орбини имао појма о дечанском полијелеју, да ли се наслањао на неку другу традицију; није нам јасно зашто је баш краљу Вукашну и кнезу Лазару приписао овај грб. ипак једно је несумњиво. Славни србски грб и часни крст са четири оцила (или четири символичних слова) води своје порекло из Византије епохе Палеолога, исто као и други основни део садашњег грба Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца - бели двоглави орао.
Грб Србије (други) из Диканжове Историје Византије |
Аутор: Александар Соловјев